Välkommen till min blogg
DU VET VÄL OM DETTA NÄR DU VILL HA EN FÖRÄNDRING?
👇🏻
Du behöver inte ha hela vägen klar för dig vad förändringen kommer resultera i. Jag lovar.
Men jag lovar också att du behöver göra NÅGOT som du inte gör idag för att processen ska komma i rullning. Tänk att små steg är också steg framåt.
Här är exempel på vad jag menar.
😞 “VI HAR DET SÅ STÖKIGT.”
😀 Börja med implementera 2-minutersregeln: allt som tar 2 minuter – gör med en gång.
- Bädda sängen
- Sätt in skorna direkt där de ska vara
- Häng in dagens outfit eller lägg i tvättkorgen innan du går till sängs
RESULTAT: mindre stök och mer tid, lugn och harmoni.
😔 “JAG TRIVS INTE PÅ JOBBET.
😀 Finns det något på jobbet som du gillar? Fråga chefen om du kan göra mer av det.
- Har du en kollega som gör det du tycker om att göra? Fråga hen eller chefen om hen vill bli avlastad från den specifika uppgiften.
- Kan du gå ner på deltid för att gå en kurs som tar dig till ditt önskade läge?
- Måste du jobba heltid? Eller klarar du och familjen ekonomin om du är ledig en dag i veckan? Kanske flytta från stora huset som kräver mycket underhåll i både tid och pengar, till en mindre bostad som ger frihet, tid och energi över till det du vill?
RESULTAT: Din arbetsgivare kan inte gissa vad du vill. Om du däremot talar om vad du känner och behöver för att känna mer glädje och engagemang, ger du din arbetsgivare möjlighet att se på vilket sätt det går att tillmötesgå detta. En engagerad personal som visar sin arbetsgivare att hon tar ansvar, ser möjligheter och tänker på företagets bästa är precis den typ som tar företaget framåt. Vilket företag vill inte ha sådana medabetare?
Skulle du inte få något gensvar så är det också bra. Då har du fått svar på att det företaget inte ser ditt värde och kan säga bye bye till det.👋🏻 När en dörr stängs öppnas en ny.🚪
😕 “VI HAR DET INTE SÅ BRA I FÖRHÅLLANDET.”
💛👉🏻 Riv av plåstret. Have The Talk.
- Om personen du lever med inte går att prata med om detta (eller du TROR att det är så), boka tid hos en par-eller familjeterapeut. Om plånboken spricker bara av taken att gå och prata så erbjuder Stadsmissionen samtal för mindre än hälften av vad du tror ett samtal kostar.
RESULTAT:
Att göra ett försök att hitta tillbaka till varandra genom att ta hjälp kommer bara leda till något gott. Till och med om ni beslutar er för att här tar vägen slut och ni går skilda vägar. Det är lättare att acceptera och gå vidare, framförallt för den som kanske inte vill skiljas. Ni gjorde ett ärligt försök.
Lycka till honey. Jag tror på dig.
🤍🌿
/M
2024 – 09 -10
SPARA (ENDAST) DET SOM ANVÄNDS. Känns ju som en självklarhet eller hur? Men hur är det i praktiken med den saken? Vill du ha en enklare vardag och gärna lite fröjd för ögat så hjärtat skuttar till bara av att öppna en låda? (Ibland räcker det att bli glad för det lilla.)
LET´S DO THIS: Rensa bort.
Bestäm innan hur många vispar som “du går runt på”: Håll det till det antalet och välj ut de(n) bästa och den/dem som du gillar mest att använda.
Det som vi använder ofta
Ligger lättillgängligt. I min låda har jag – trumvirvel – lådor i lådan. Jag har tagit lådor som jag har haft hemma som t ex en matlåda i glas där jag har samlat tesilar. Ibland blir det lite tesmulor (eller vad heter det?) och dessa hamnar ju då i lilla lådan och blir enklare att torka ur.
Det som används mer sällan
Längst in har jag lådor där jag samlat redskap som används sällan och då gör det inget att de ligger blandade.
Vad tog närmare 48 år för mig att komma fram till? Jo, att det funkar alldeles utmärkt att separera måttsatsen och gör det dessutom mer användarvänligt. Det enda som finns två av är 1 dl-mått.
Välj alltså ut de redskap som används mest. Det gör det enkelt att använda och större sannolikhet att du faktiskt också gör det. Se till att redskapen har en given plats.
Bor du tillsammans med andra som verkar stå ut med att rafsa runt bland intrasslade vispar som fastnar så att lådan inte går att öppna utan fula ord, men önskar ha det mer ordnat ändå?
Då rekommenderar jag att skaffa lådavdelare eller lådor anpassade just för dessa köksredskap. Förvara har för olika ändamål, men du hittar det även Clas Ohlson, IKEA och köksleverantörer.
Behövs ytterligare vägledning för dina kära i hushållet – märk upp vad som ska ligga var. Då blir det extra tydligt. Innan alla har fått kläm på din ordning (ha lite tålamod, kom ihåg – Rom byggdes inte på en dag;)) så kan det krävas lite repetition och genomgång var sakerna ska vara. Jag lever med en ordningsam man men jag kan fortfarande bli förbryllad över att skålar ställs på platser där de stod för länge sedan. Att investera i en märkapparat som t ex en Dymo är en god idé. Det är alltid någon familjemedlem som gillar att smattra på med att använda den, men det går givetvis bra att skriva på tejp och klistra fast.
Lycka till!
2024-07-17
YOU DON´T NEED MORE SPACE. YOU NEED LESS STUFF.
Det är lätt att tro att du behöver mer utrymme när röran gör sig påmind.
Eller att du skulle vilja kunna ha mer svängrum och ytor så att inredningen kommer till sin rätt.
Det som är bland det bästa med mitt jobb är att kunna säga att man inte behöver köpa något för att få ordning på dessa dilemman. Vad sägs istället om det här? Börja enkelt.
1. IDENTIFIERA
Vad vill du använda rummet till? Vilken känsla vill du få när du vistas i rummet?
Skriv gärna ner känslan och vad som du vill ha där. Då kan du gå tillbaka och stämma av om du sedan har gått i mål med uppgiften eller om det fortfarande skaver.
2. VAR KRITISK
Tänk om du kom dem som besökare till dig själv, vad skulle du reagera på och vilja plocka bort? Vad är det som drar ner intrycket inredningsmässigt?
Härligt, då har du identifierat det! Är det svårt att se vad som ska bort, sno mitt knep: ta bilder på rummet och försök sedan se var det är som inte tillför utrymmet det du vill.
3. PLOCKA BORT
Plocka bort. Plocka bort.
Visst kan man köpa ny förvaring eller inredning som förhöjer hemmet, allt som lugnar intrycken och gör det mer harmoniskt för dig ska du köra på.
Rent inredningsmässigt, tänk på att mycket av en lyxigare (om man nu önskar det) och luftigare känsla får man genom att inte ha det övermöblerat. Tänk hur de lyxigare butikerna ser ut till exempel. Så börja med att plocka bort den vissna palmen i hörnet. Flytta den lite för stora fåtöljen till arbetsrummet där den kommer till större användning.
Vad är det första som du tänker på ska bort?
2023-09-19
’LATER’ IS THE BEST FRIEND OF CLUTTER.
Jag tycker den här frasen är så klockren.
🔜 Jag tar det sen.
🔜 Jag måste ha inspiration.
🔜 Jag ska bara…
Igenkänning? My friend. Glöm stöket – få ordning med enkla rutiner.
HÄR ÄR TOPP 3-LISTAN:
1️⃣ ALLT SOM TAR MINDRE ÄN 2 MINUTER – GÖR MED EN GÅNG
👟 Ställ skorna på skohyllan direkt när du kommer hem.
👖 Vik eller häng in kläderna så att de inte ligger framme.
🍴Plocka ur / i disken i diskmaskinen.
Röra föder mer röra. Om du får in 2-minutersrutinen kommer du märka skillnad. Jag lovar. Tänk på om övriga i hushållet får in detta, bara på ett område, hur härligt skulle inte det vara?
2️⃣ EN KVART OM DAGEN
🧺 Få in rutinen att ta 15 minuter att plocka iordning hemmet innan eller efter kvällsmaten.
3️⃣ GÖR SEN FÖRST
Det som är lite jobbigt har vi en tendens att skjuta lite på eller hur? ”Visst ska jag träna idag! Men det får bli efter jobbet”. Nehe. Hanns visst inte med idag heller. Hur löser man det?
🧡 Gör sen först: Börja dagen med att gå upp en halvtimme tidigare, ta på skorna på morgonprommis eller kör med appen “7 minutes”, gör tre pass.
🧡 Likadant med att få iordning. Har du begränsat med tid? Hoppa över veckostädningen och prioritera istället att rensa bort irritationsmomenten i kökslådorna. Sätt upp ett par krokar så Filip och Alva kan hänga upp väskan och jackan. Frigör yta i garderoben så Luddes väska får en given plats, så övriga familjemedlemmar snubbla över den i hallen vareviga dag.
3 maj 2023
LIVET OCH RUTINER
Oj, vad tiden springer iväg! Här har det varit en intensiv tid på jobbfronten och hos mig har hemmet få stå tillbaka. Att ta hand om att vika tvätt har inte varit högsta prio.
Hos oss är jag (självutnämnd hehe!) vikansvarig. Ja, jo jag älskar faktiskt att vika, framförallt efter att jag hittade konmarivikning. För mig blir det lite meditativt.
Däremot är jag inte direkt ett fan av att tvätta och då gäller det att hitta sätt som gör att det blir roligare och lättare.
När allt flyter har jag ett system:
- hänger tvätten på tork
- när den är torr, viker jag ner den direkt från strecket.
Familjens plagg sorteras direkt i trådbackar som finns i direkt anslutning, en/pers för vardagsplagg, en/pers för träningsplagg.
Handdukar likaså, lakan i min mormors gamla skänk runt hörnet i hallen.
På detta vis är strecken alltid fria för ny tvätt och dessutom aldrig ett berg av tvätt att ta hand om på helgerna. Med detta system tar det inte många minuter, säg max 15 minuter/gång.
Men nu har det gått…hmm…ja faktiskt flera veckor sedan jag prioriterade att ägna mig åt att vika för att jobbet har gått före. Det har ju gått bra att plocka direkt från högen. Vi är ju dessutom bara tre i huset så plats finns, tvätten kan man stänga dörren till.
Men hörru…kan inte de du bor med ta hand om tvätten då? Jo, det gör de, men vi har nog det lite uppdelat ändå. Vi har en bra jämnvikt i vårt förhållande och gör det vi är bra på. Jag älskar att vika tvätt, F avskyr det. Visst lagar jag mat, men F gör det hellre än mig.
Jag vill dessutom att det ska vara fint i skåpen och vikt på samma sätt och F får inte till vikningarna (som jag önskar ha dem). Varför bråka om en sådan sak då?
Om jag vill ha det på mitt sätt så kan jag inte gnälla på F om han inte gör det. Antingen får jag blunda för att det blir lite hipp som happ i skåpet, men utfört av någon annan än mig.
ELLER så får jag det på mitt sätt men göra det själv. Men då kan jag inte klaga över att jag får göra allt eller hur?
Det här är en lärdom jag tog med mig hemifrån. Min mamma ville ha det på sitt sätt och hade svårt att släppa kontrollen. Det kanske inte är hela världen om det blir andra varianter på vikningarna om vinsten kan bli att du får en värdefull stund för dig själv när mannen pysslar med tvätten (om ni inte har det som oss). Eller vad säger du?
Mina wins när jag viker tvätt:
- Lyssnar på en podd, ofta något som jag har glädje av i mitt företag. Jag tycker att det är svårt att hinna med alla bra poddar som finns.
- Eller så passar jag på att avhandla mer eller mindre viktiga saker genom att ringa någon av mina nära och kära vänner.
- Dessutom har jag fått ro och en nöjdhet när allt finns tillgängligt och vackert för ögat, precis där jag vill att det ska vara (eller jag menar där vi vill att det ska vara;)
Så i helgen blev det äntligen av. Det blev både vikt, pratstund med min syster och så jag lyssnade på Solopreneurpodden #145 med Jill Nyqvist och Malin Hammar Blomwall ”Sälj mer med rätt paket”.
Vad har du för bra tips på att få till ordningen som gynnar allas välmående?
3 maj 2023
TILLÅTER DU STÖLDER?
Men hallå. Såklart inte tänker du ju säkert.
Men tillåter du dig att leva i ett oorganiserat hem eller jobba där det inte är struktur eller ordning så går jag så långt och säger att du blir bestulen. Varje dag.
Oordning stjäl
- Tid
- Ytor
- Fokus
- Effektivitet
- Pengar
- Globala miljön
- Glädje
- Välmående
I en rörig miljö blir du bestulen på:
TID
Eftersom du inte hittar sakerna direkt så måste du lägga tiden på att leta. Om du letar efter en (1) sak i 2 minuter varje dag blir det 12 timmar på ett år. När du letar efter en sak.
Låt varje sak ha sin plats.
YTOR
Har du för mycket prylar som dessutom inte har en given plats upptar dessa värdefulla ytor.
Många gånger tror vi att vi behöver större boende för att få plats med allt, när det snarare är att plocka bort som är lösningen.
FOKUS
Att inte ha ordning omkring sig skapar stress.
Du blir ofokuserad och distraktionen leder till att fly. Gärna till något som ger snabba kickar t ex att fastna med mobilen (så sluta läs och gå tillbaka till det du ska göra egentligen:))
Om du lätt ramlar in på sociala medier eller annat som ger snabba kickar är en hjälpsam tanke:
“Om jag väljer att scrolla 30 minuter på Instagram, kommer det hjälpa mig att nå mitt mål? Leder det till mitt önskade liv?”
EFFEKTIVITET
Hänger ihop lite med fokus.
Om det är oordning runtomkring rent fysiskt, så stressar det, men även om det t ex inte finns någon bra mappstruktur i datorn eller att det är kaos i bildbanken på mobilen/datorn.
Detta går också att få hjälp med av vissa ordningskonsulter.
Se till att övrig teknik har den standard och funktionaliteter som gör att ditt arbete flyter på utan onödiga hinder.
PENGAR
När du inte hittar dina prylar, vad gör du då? Jag skulle inte bli förvånad om du svarar: Köper en ny.
Eller om du inte tar hand om dina kläder och vet i vilket skick de är så köper du nytt. För säkerhets skull.
Hur många strumpbyxor inför nyår har jag inte köpt, bara för att vara på den säkra sidan? Säker lika många som jag firat nyår…men nu har jag gått igenom strumplådan och har koll.
GLOBALA MILJÖN
Med ditt konsumerande, ja, t o m onödiga konsumerande – när du vet att du någonstans har en svart polo men inte hittar den – så påverkar du miljön negativt.
Den nya polon ska produceras och det innebär klimatpåverkan.
GLÄDJE
Du är värd att känna glädje. När du vistas i miljöer där du trivs och omger dig med det som tilltalar dig och du tycker är vackert, blir du gladare.
Och en gladare familjemedlem har större sannolikhet att sprida mer positiv energi till övriga i hushållet.
Detta kan även appliceras på arbetsplatserna.
VÄLMÅENDE
Min favorit: Det ordning och reda kokar ner till är VÄLMÅENDE.
När du känner att du har koll på sakerna, när du rensat och fokuserat på vad du vill SPARA, kommer du en dag inse att du befinner dig i en miljö där du mår bra.
Du omger dig endast med saker du tycker om och blir glad av. Stressen finns inte längre kvar och tid (och tidigare punkter) finns att lägga på det du tycker är viktigt och som ger dig energi. Kanske din hobby, kompisar eller familj.
Vad önskar du att du hade mer tid till?
Hur mycket värderar du ovanstående? Är vi överens om att du tar kommandot över din tillvaro?
28 mars 2023
ATT GÖRA SAFT AV CITRONEN
Vad har hänt här den sista tiden då?
I slutet av hösten blev jag rekommenderad av en läkare att genomgå en operation. Inget farligt, men något som hon rekommenderade för att inte få problem om 10 år.
Med tanke på att vara egenföretagare är det…sådär kul att tänka steget längre. Ingen som gör mitt jobb = utebliven inkomst.
Det känns ju rejält surt, men inget ont har något gott med sig. Hur har jag gjort när jag bara kan ligga ner (bokstavligt talat) och inte får vara ute hos kund och lyfta tungt på sex veckor?
Jag har gjort saft av citronen mycket tack vare mitt growth midset. Förutom att öppna bloggen, har jag jobbat med en för mig ännu större puck – jag har även tagit tag i att sätta upp en plattform så att jag kan skicka peppiga nyhetsbrev med ordningstips direkt till din inkorg då och då. Du kan inte ana vilken sten som fallit från mina axlar.
Det här kan jag säga jag tackar operationen för. Så lång tid det tog för mig att stålsätta mig (tekniska saker är ångest för mig). Att ta tjuren vid hornen. Det som hjälpte mig med att tuffa på framåt var faktiskt min Visual Journaling och tanken “Babysteps är också steg i framåtrörelse”. Med dessa inställningarna och mitt growth mindset lyckades jag.
Skriv upp dig för peppiga nyhetsbrev här så att du inte missar något smaskigt (det kanske inte bara är tips nämligen;)
Är du duktig på att se det positiva i det som händer? Det är en av mina styrkor faktiskt. Ha ett growth mindset. Det är en sak jag varje dag skriver i min visual journaling att jag är tacksam över. Visst har jag dagar när jag känner är sådär muntra, men jag vet att de går över. Kika in här så får du en ledtråd om du också har ett growth mindset eller det motsatta, ett fixed mindset. Superspännande eller hur?!
När livet är lite tyngre – tänk på att det är inget som varar för evigt. Det går över.
Om det känns nattsvart, börja med att varje dag skriva ner tre saker du är tacksam över. Alla har något att vara tacksam över. Kanske du mår bra av att dagarna är längre och ljusare. Att du har en säng att sova i. Att du är hela världen för någon, som för dina barn eller dina föräldrar, din bästa vän. Detta är det snabbaste sättet att gå från stress till återhämtning. Varför? För du kan inte känna tacksamhet och stress samtidigt. En person som vet mer om detta är Kristove som jag följer på Instagram och som har kurser (såklart).
Tacksamhetsövningen (du ska skriva som att det händer nu inte ”om/längre fram”):
– Jag är tacksam över att vi går mot ljusare tider. Det ger mig mer ork och energi.
-Jag är tacksam över att jag har en säng där jag kan somna varmt och tryggt varje kväll.
-Jag är tacksam över att vara älskad och behövd i mina barns, nära och käras liv. Att jag berikar deras liv.
För att citera vad en klok person sa till mig en gång:
”Tänk på att situationen ser annorlunda ut om ett halvår”.
Glöm nu inte att signa upp dig för fler peppiga tips. Det gör du här snygging!
23 mars 2023
Jag tycker det är så roligt att få veta hur man kom fram till ett företagsnamn, tycker du det också?
Är du nyfiken på hur jag bestämde mig för Real Simple Life? Namnet kom av en helt annan anledning än vad du tror:)
När jag startade kontot var det för att göra något jag tyckte var kul. Jag var superstressad över mycket i livet, jobb (eller brist på), frågor som man ställer sig i mitten av livet, framtiden och min sjuka mamma som blev sämre och sämre. Covid som ströp allt jag behöver för att hämta kraft och energi sociala möten + egentid.
Kontot hade ingen tydlig inriktning utan jag satte till en början upp kontot för…ja, mig själv faktiskt. För att skapa content (innehåll) så hittade jag på saker jag själv tyckte var roligt och hoppades att andra kanske fann visst nöje i det också. Men om inte, skulle inte det vara hela världen. Jag gjorde något som gav mig den energi jag behövde just då. Tiden fick utvisa lite vilka ämnen som skulle bli tongivande.
Tanken från början var att jag skulle dela med mig av livet som tonårsförälder och kvinna mitt i livet. Hur är livet egentligen? Är det så himla enkelt som man utifrån kanske tror? Jag tycker om när det är lite ironiskt och en tvist på saker. Som kan ha lite tveeggad innebörd. Det verkliga livet. Det enkla livet. Finns det? Real Simple Life.
2020 var ett gräsligt år på många sätt, men också lika fantastiskt.
2019 var ett år då jag insåg att jag haft bättre år. Det var mycket i mitt då 49-åriga liv som upptog mycket energi. Förutom att jag brottades med tankar på om livet skulle vara så som det var. Ville jag ha många bollar i luften fortfarande och jobba som koordinator? Söka jobb som jag gång efter annan föll på målsnöret i ansökningsprocessen? Barn som började bli stora och mannen och jag skulle hitta en ny väg framåt. Min mamma som blev sämre efter sviterna av den hjärntumör som hon haft under hela mitt vuxna liv.
2020 kom. Och Covid. Allt som ger mig energi vanligtvis – möten med människor – gick inte. Samtidigt har jag ett stort behov av egentid. Det gick inte. Alla vi fem jobbade hemifrån. Utom jag som skulle söka jobb som inte fanns. Jag höll på att krypa ur skinnet, allt åt upp mig kändes det som. Jag insåg att jag behövde hitta något annat som gav mig energi. Men vad?
Jag funderade och kom fram till att jag alltid ser fram emot att veckostäda. Få sätta på hög musik (gärna -70, -80, -90-tal) och köra på. Sätta en veckobukett som belöning på soffbordet.
En dag var jag på bibliotektet och kom över boken Konsten att städa av Marie Kondo. Jag började praktisera hennes metod och blev helt blown away. Dessa fantastiska effekter som ordning ger (och av en ordning som består!) måste andra få uppleva. Det här vill jag missionera om liksom!
Ett frö såddes. Det kanske är så att alla inte kan få till ordning själva? Jag kanske ska sätta mig i förarsätet och själv bestämma min framtid? Skapa mitt egna jobb. Göra något som jag genuint känner att jag är bra på och kan hjälpa andra.
Allt blev så klockrent. ÄNTLIGEN hade jag hittat det jag i säkert 15-20 år längtat efter – att få jobba med något som gör skillnad för andra – på riktigt. Jag hade hittat mitt ikigai.
Jag sökte starta-eget-bidrag, gick en-starta-eget-utbildning och sedan reggade jag mitt företag. Och nu blev innebörden i namnet talande och beskrivande av effekterna du får av ordning:
Real Simple Life. Ett enklare liv helt enkelt.
Hur kom ditt företagsnamn till? Om du inte har ett eget företag, vilket av företagen du känner till har ett namn du gillar? Varför?
18 mars 2023
VARFÖR SKA DET VARA SÅ SVÅRT ATT RENSA?
Det är många anledningar till att det kan vara svårt att komma igång med rensningen som är det första man måste göra om man vill få ordning.
Det kan vara att man inte vet var man börjar, det känns för övermäktigt, ska man börja rensa i någon viss ordning? Du står där med alla frågor och beslutar dig för att…det är bäst att ta det en annan dag istället.
Men du kompis. Det finns inga genvägar (men däremot lösningar).
Här får du fem handfasta tips av mig hur du kommer över hindren, får handlingskraft och tar dig i mål.
You´ve got this!
Nu kör vi:
Bestäm dig för:
- Vilket liv vill du leva framåt? Skriv ner.
Det är lättare att ta beslut om en pryl adderar värde till ditt liv, det liv som du skrivit ner att du vill leva, när du står inför beslutet om du ska behålla prylen eller ej. - Ställ dig frågan varför du bestämt dig för att rensa. Skriv ner.
Detta gäller i alla lägen du står inför att rensa. När det känns övermäktigt i processen, går du tillbaka till dessa rader som påminner dig om varför du gör detta. - Har du begränsad yta och mycket som ska rymmas där, bestäm innan rensningen vad du vill hitta i förrådet.
- Hur mycket av varje kategori ska vara där? Om du tänkt till innan, blir det lättare att ta beslut vad som ska vandra vidare. Detta gör dig påmind om att det som sparas sker på bekostnad av något annat rent ytmässigt.
- Var ärlig mot dig själv. Det är lätt att “vilja” spara sakerna trots att de inte uppfyller “rensningskriterierna”. Hamnar du där, fråga dig själv varför du vill hålla fast vid saken. Kommer känslor upp som skuld, rädsla eller dåligt samvete? Släpp taget om den. Varför spara något som du förknippar med dessa känslor?
Två saker som är viktiga att tänka på:
- Rensa aldrig någon annans saker.
- Om du bestämmer dig för att göra dig av med arvegods, hör med övriga som kan ha koppling till föremålet om någon vill ha den.
2 mars 2023
HUR RENSAR MAN BLAND ALLA MINNESSAKER FRÅN SIN BARNDOM?
Jag fick frågan av en följare och detta brukar de allra flesta ha en utmaning med.
I detta inlägg får du svar på vad som ofta hindrar att rensa bland minnessaker och vilket sätt du ska anända om du är rädd att fatta fel beslut. Jag avslöjar vilka knep jag använder som fungerar för mig när jag blir nostalgisk närjag ska rensa bland mina saker.
Största hindret att komma vidare är oftast att man är rädd att minnet som kopplar ihop med föremålet ska gå förlorat o man skulle göra sig av med prylen, men minnet har du kvar.
Jag kan bli nostalgisk när det kommer till mina egna saker som ska avyttras. En sak som har hjälpt mig när det händer är att ta foton. På så vis bevarar jag minnet av föremålet. Ett foto i stället för den fysiska prylen frigör inte bara plats, det är också lättare att plocka fram bilden än att gå ut i förrådet och rota fram den.
Något annat som hjälper mig när jag ska rensa hemma hos mig är följande: Det jag inte kan tänka mig ha framme eller lättillgängligt, är inte något som tillför tillräckligt med värde som motiverar att prylen måste stanna kvar. Bye, bye.
Foton är ofta något som man drar sig för att ta sig an. Om du är ett fan av Konmari-metoden vet du också att denna kategori tar du dig an i sista delen av processen. Att göra sig av med foton på andras hundar, en räksallad på strandrestaurangen -83 är förmodligen något som du rätt lätt kan plocka bort ur samlingen.
För att spara yta kan du föra över foton genom att spara dem digitalt. Vill du inte göra det själv erbjuder bl a fotoaffärer den tjänsten, men även butiker som säljer elektronikprodukter.
När jag hjälpte en kund med att rensa var det bla en Fisher-Price-kamera, en låda Veckorevyn från 80-talet och annan påse från den coolaste butiken som fanns – ”Gul & Blå”. Hon var färdig med dessa prylar och kände att ytan var viktigare eftersom hon aldrig tittade på detta.
Att avyttra föremål handlar i grund och botten om att skapa sig de bästa förutsättningar för hur du vill leva ditt liv framåt. Det sägs om man t ex har svårt att släppa taget om exets tröja så hindrar det dig i din process om du skulle vilja möta en ny kärlek.
Är det någon mer än jag som drömde om jeans från ”Gul & Blå” eller ”Puss & Kram”? Eller fick du också gå omkring i röda gabardinbyxor?
27 februari 2023
FÖR ÖKAD TRIVSEL – ADDERA GRÖNSKA
Att addera grönt eller annan växtlighet är något som gör underverk och något som det talas mycket om inom Feng Shui.
Börja med att plocka bort allt som stör ögat (decluttering), t ex schampoflaskor som kan ha en förmåga att hamna i badrumsfönstret. Bara genom att placera en liten vas med en grön kvist där istället kommer göra stor skillnad.
Likaså på sängbordet. Plocka bort allt jox, rengör ytan. Placera ett ljus, den gröna kvisten eller en blomma i vas och ett fint fat där du kan lägga ifrån dig dina smycken. Läslampa på vägg eller på nattduksbordet. Om du är för säkerheten hittar du fina batteridrivna ljus i välsorterade inredningsbutiker, jag har hittat en favorit hos Atelier 14.
Du som följer mig på sociala medier vet att jag är en ivrig förespråkare av att unna sig färska blommor (eller åtminstone en). Det är en sådan fin belöning att sätta en blombukett på bordet efter veckostädningen, något som samtliga i hemmet gläds åt eller hur?
21 maj 2021
TOKIMEKU
What? Vad är det här för något krångligt och konstigt ord? Nja, se det mer som att du kan glänsa med lite japanska vid fikat på jobbet imorgon.
Tokimeku (substantiv) kommer från japanskan, bokst. fladdra. Det ord som Marie Kondo använder för att beskriva den känslan av glädje och lätthet man kan få när man håller i eller ser ett föremål som man tycker om. Se även glittra, gnistra.
På bilden ser du några av mina älskade fat som jag alltid blir glad av när jag tar fram dem. Samtliga köpta på loppis eller second hand.
Vad får det att glittra hos dig?
15 februari 2021
SAMLA IHOP
Du har säkert hört det förr, men ett enkelt tips som lugnar ögat är att samla ihop produkterna på ett fint fat, bricka eller liknande.
Jag älskar loppisar, det är just där du hittar ”det lilla extra” som gör att inredningen får just din personliga prägel.
Tänk på att du endast ska komma hem med det som får dig att känna dig glad eller som ger dig positiva vibbar. Minsta lilla tvekan när du står och funderar om du ska köpa saken eller inte – köp den inte.
Det handlar inte om ”att den kan få följa med hem, den är ju ändå så billig”, nej, det handlar inte om priset.
Det handlar om att du ska sträva efter att bara omge dig med ting som du tycker om. Inget annat.
Lycka till med att göra ditt hem personligt med enkla medel!
2 november 2020
Hur kan jag hjälpa dig?
Skicka mig din fråga eller boka en 1 timmes kostnadsfri konsultation.
Du är bara ett knapptryck bort. Klicka här.