Vad är KonMari-metoden?

 

När du vill få en bestående ordning i hemmet, kommer inspiration från KonMari-metoden användas. Skillnaden mot vanlig rensning, är att du rensar per kategori, vilket du kommer göra en gång. Med en grundstruktur som gör det överskådligt och var sak har sin plats, är det nu lätt att hitta och det går snabbt att få saker iordning.

Fokus kommer ligga på det du vill spara, vad som du trivs med och får energi av. I klädgarderoben kommer alltså inga noppiga eller illasittande plagg finnas kvar, utan endast plagg som du känner dig fin i.

Kom ihåg, målet är inte att slänga eller skänka så mycket som möjligt utan att bara behålla det som gör dig glad.

Kommer jag tvinga dig att kasta saker?

 

Absolut inte. Min uppgift är att hjälpa dig att nå målbilden varför du vill få ordning och reda, hur du vill att ditt hem ska spegla dig och bli så som du drömmer om. Vissa saker har varit betydelsefulla, men kanske inte är det idag. En annan pryl har du kanske egentligen aldrig tyckt om, men fått den som gåva och inte velat göra dig av med den av den anledningen. Se mig gärna som en kompis som hjälper dig i beslutet hur du ska göra, spara, skänka eller sälja..

Exempel på vilka Real Simple Life’s kunder kan vara 

  • Alla som ska flytta; inför en visning vill man få bort så mycket som möjligt, åtminstone det som ej ska tas med till nya boendet.
  • När man har flyttat. Om man inte gjorde rensningen innan flytt, vill man få det fint och organiserat i den nya bostaden.
  • Äldre som ska flytta men har ingen anhörig som kan hjälpa till med rensandet.
  • Äldre som inte har förmåga att hantera mängden saker själv.
  • Personer som konsumerar mycket. Personer som vill hitta mer hållbara sätt att leva på alltifrån att downsiza. Man ser över vad som verkligen behövs och vad som skänker glädje, det övriga skänks, säljs, eller slängs.
  • Personer som inte har förmåga att ta tag i rensandet för det är för känslomässigt/svårt.
  • Personer som kan själva men behöver tips och råd för att komma igång, ha en “kompis” att fråga om råd hur hen ska tänka i rensningsarbetet.
  • Personer som känner att de har tid nu framförallt i coronatider att äntligen ta tag i rensandet men vet inte var de ska börja.
  • Alla som försöker få ihop livspusslet.
  • Småbarnsföräldrar som ser högar överallt i hemmet av kläder, saker osv och som vill få ett välfungerande hem med rätt (och lätt) flöde.
  • Medelålders som ska serva både gamla föräldrar och tonåringar. Vill en gång för alla få iordning. När ungdomarna flyttar hemifrån vore det ju toppen att få undan deras gamla saker och fixa rummet som varit efterlängtat till parets egna intressen.
  • Vid skilsmässa där du får tillbaka ditt saknade utrymme och skapar ett hem som speglar dig och dina behov.

Konfidentiellt

 

Ju rörigare ett hem är desto härligare att hjälpa – och allt sker konfidentiellt. Jag älskar att hjälpa och att bringa ordning och reda. Det jag vill betona är att jag hyser stor respekt för varje individ och för att oredan uppstått. Det finns mängder av orsaker och det är inget som man ska skämmas för. Därför vill jag att du ska känna dig trygg i att jag arbetar konfidentiellt.

”All change is hard at first
messy in the middle
and so gorgeous at the end”.


Robin Sharma

Kom ihåg!

 

Målet är inte att slänga eller skänka så mycket som möjligt utan att bara behålla det som gör dig glad.